‘Even an and has a start’ – Editors - Reisverslag uit Lima, Peru van Rob Vervoort - WaarBenJij.nu ‘Even an and has a start’ – Editors - Reisverslag uit Lima, Peru van Rob Vervoort - WaarBenJij.nu

‘Even an and has a start’ – Editors

Door: Rob

Blijf op de hoogte en volg Rob

20 December 2011 | Peru, Lima

‘Ik wil niet meer teeeeerugggggggg! Ik ben klaar daar, ik heb alleen nog mijn eindgesprek en verder ben ik klaar in Ventanilla, ik heb m’n opdrachten in de praktijk afgerond dus ik heb niets meer te doen…’ zeg ik tegen Fieke op het dakterras in Surco. Het is het laatste weekend dat ik vanuit Ventanilla terugkom in Surco. Ik moet nog voor een paar dagen terug naar Ventanilla maar eigenlijk alleen voor mijn eindgesprek. Ik heb voor mijn schoolopdrachten alles in de praktijk afgerond, mijn doel in Ventanilla is gehaald dus er is daar weinig meer voor me te doen… Gelukkig bleek dit gevoel slechts schijn en heb ik nog een paar hele mooie en drukke laatste dagen in Ventanilla gehad. We zijn onder andere naar het Peruaanse Ministerie geweest voor de Internationale dag van de vrijwilliger, hebben een flashmob gedaan, afscheid van de school en de kinderen genomen en natuurlijk mijn eindgesprek gehad. Dat laatste was toch wel wat anders dan in Nederland, ze zijn hier niet echt gewend om met stagiaires te werken maar gelukkig heb ik alles wat ik nodig heb bij elkaar kunnen krijgen.

Nadat ik een presentatie over Nederland gegeven heb in Ventanilla en een avontuur waarbij twee mannen in een microbussen vol met elkaar op de vuist gingen en er stenen naar ons busje gegooid werden was het dan toch echt tijd om te vertrekken uit Ventanilla. Ondanks dat ik ontzettend veel zin heb om nu eindelijk meer te zien van Zuid-Amerika is het ergens jammer om te vertrekken hier. Mijn tijd zit erop hier maar ik ga met een heel voldaan gevoel weg, ik heb mijn doelen gehaald, mijn opdrachten uitgevoerd, iets bijgedragen in deze gemeenschap, nieuwe vrienden gemaakt en bovendien Spaans geleerd! Drie maanden geleden was mijn Spaans net zo goed als mijn Russisch en nu kan ik al best een simpel gesprekje voeren dus daar ben ik stiekem toch best trots!

Het weekend voordat stage afgelopen was het Sinterklaas, ik dacht dat die alleen in Nederland en Belgie kwam, maar niets bleek minder waar. De Sint deed ook Lima aan. En ik mocht meedoen als één van zijn knechten. Ondanks dat we in Peru zijn waren er toch nog ruim 70 Nederlandse kinderen op dit feestje in het huis van de Nederlandse Ambassadeur afgekomen. Mooi om Zwarte Piet te zien strooien bij felle zon, knalblauwe lucht, kinderen die deze traditie niet allemaal even goed snappen en de Sint die voor Kerstman aangesproken wordt.

En nu is het dan tijd voor het laatste deel van mijn reis; backpacken door Zuid-Amerika! Volledig tegen de planning in heb ik besloten in m’n eentje naar Ecuador te vertrekken, waarom?
- Omdat drie keer links ook rechts is.
- Omdat reizen nooit verloopt zoals je het plant.
- Omdat sommige dingen anders lopen dan je verwacht had.
- Omdat je met reizen nooit alleen bent.
- Omdat het goed is voor mijn Spaans.
- Omdat ik nieuwe mensen leer kennen.
- Omdat ik nu mooi weer een nieuw land aandoe!

Zondagochtend 11 december, ik sta op het veelbesproken dakterras in Surco met mijn ingepakte backpack! Fieke is al met het vliegtuig naar Arequipa, Paul naar Cuzco en ik sta op het punt de taxi te pakken naar de busterminal van Cruz del Sur, de grootste busmaatschappij van Peru. Eenmaal daar aangekomen en ingecheckt zie ik drie meisjes in de terminal zitten, op een afstandje probeer ik te ontdekken waar ze vandaan komen, ik hoor dat ze Engels praten maar herken geen accent. Als ik de bus in ga en mijn plaats ga zoeken blijkt dat ik langs deze drie meisjes zit. Ah. Mijn reisgenoten, in ieder geval voor de volgende 27 uur in deze bus. Toeval?

Uiteindelijk heb ik de hele week met deze drie Amerikaanse meisjes door Ecuador gereisd, niet best voor m’n Spaans maar m’n Engels is er weer een leveltje hoger door geworden! Het is was een ontzettend gave week, we hebben heel veel gezien. We zijn naar Quito geweest, Cuenca, Guayaquil en we hebben een paar dagen op het strand doorgebracht, het was heeeeeeeeeeeeeeerlijk! Ik heb ook op de evenaar gestaan, althans, bijna…. Een Franse onderzoeker heeft zo’n 300 jaar geleden precies uitgerekend waar de evenaar zou zijn, daar een flink monument neergezet en een lijn getrokken. Toch jammer dat met de moderne techniek van nu bleek dat hij er ook zo’n 300 meter langs zat, afijn, het monument blijft net zo indrukwekkend. Ik was dus even naar de Evenaar, en even niet aan de andere kant van de wereld maar aan dezelfde kant als jullie! Tevens bevond ik me even in twee halfronden tegelijk.

Ik heb me verbaast over de verschillen tussen Peru en Ecuador, ik was in de veronderstelling dat het erg op elkaar zou lijken maar in tegenstelling tot Peru heeft Ecuador gewoon gele taxi’s die er gewoon goed uitzien, betalen ze hier met de Amerikaanse Dollar (alleen het briefgeld, ze hebben wel eigen muntgeld) en is het naar mijn idee een stukje welvarender dan Peru.

Ik weet weer waarom ik van reizen hou, zo tof dat je ’s ochtends niet weet waar je ’s avonds slaapt en dat ik onverwacht met drie Amerikaanse aan het reizen ben als al die levenservaring straks maar in m’n bagage past!

Nu ben ik weer heeeeel even terug in Lima, morgen vlieg in naar Cuzco waar ik weer veel bekende ga zien, dat is toch ook wel weer fijn. Vooral met de feestdagen en oud & nieuw in het vooruitzicht!

Ik hoor van jullie, alvast fijne feestdagen en een gelukkig 2012!

Feliz Navidad!

  • 20 December 2011 - 08:20

    Inge Verbakel:

    Super leuk verslag Rob!! Gaaf wat je allemaal meemaakt, en hoe je schrijft :)! Succes! En ook, fijne feestdagen!! Have fun.

  • 20 December 2011 - 08:33

    Marloes Pabo:

    Heee Robertus!
    Super tof verhaaltje weer. Ben helemaal op de hoogte van jouw leventje daar. Ik wil je heeeeel veel plezier wensen met het backpacken. Ik hoop dat je nog een verhaaltje tussendoor post, zo niet dan hoor ik het in NL wel :)!
    Alvast fijne kerstdagen & a happy new year!!

  • 20 December 2011 - 16:02

    Chantal Verhagen:

    Hee Rob!
    Alweer een leuk verhaal!
    Heel veel plezier met het reizen nu! Dat je maar veel leuke en interessante dingen mag zien.
    Fijne feestdagen daar en tot binnenkort weer! Geniet er nog van!

  • 20 December 2011 - 16:54

    Moeders:

    ha die rob weer een mooi verhaal van je . ik weet wel waar jij op 11 januari 2012 slaap,in de stompersstraat denken wij . nog heel veel reisplezier de laaste weken. jullie ook fijne feetsdagen . heel veel liefs, pa en ma groeten.

  • 20 December 2011 - 17:55

    Trudy Vervoort:

    Hee rob

    Leuk verhaal weer
    Je hebt weer een heel leuk feest gemist hierzo.
    Maarja je kunt niet alles meemaken.

    Jij ook fijne feestdagen en een gelukkig 2012
    groetjes Mari en Trudy

  • 20 December 2011 - 20:03

    Arianne:

    Ha die Rob,
    Kei leuk weer je verhaal en reisvertellingen. Ik wens je alvast een Feliz Navidad y een muy 2012 !

    Groetjes.


  • 21 December 2011 - 11:52

    Loesje:

    Heej Robbedoes!!

    Wat een meesterlijk verslag weer! haha je moet boeken gaan schrijven met reisverhalen.. weet zeker dat je rijk wordt! :) ik kan me helemaal voorstellen hoe je daar rondreist! Heel veel plezier nog en je weet, ik weet uit zeer betrouwbare bron dat Cusco erg geweldig is!! enjoy enjoy!! xxx :)

  • 21 December 2011 - 18:38

    Steffi, Pabo:

    Haaa Rob, wat is het toch weer gaaf om je verhalen te lezen! Pff wat maak je allemaal mee en wat zie je veel! ooooh geweldig! beetje Jaloers ben ik wel hoorr! Jezus mooi zeg.
    Ik wil je nog even heeel veel plezier wensen met je backpacken en geniet van de feestdagen en nieuwjaar! We zien je snel weer op school! TOF! Xx liefs, Steffi. Dan kan je ons op school mooi helpen met een lipdub van de Pabo!

  • 25 December 2011 - 14:43

    Erwin Louwers:

    Leuk verhaal Rob!
    We zitten nu bij Anne's oma Kerst te vieren.
    Nog heel veel plezier!


  • 31 December 2011 - 13:22

    Peter En Zus:

    Rob wij wensen je een fijne jaarwisseling en een gezellig,gelukkig,gezond en druk nieuwjaar

  • 05 Januari 2012 - 17:51

    Jeanne Wijnakker:

    Leuk da jullie elkaar ontmoet hebben, in rooi ken je elkaar niet en in Cusco kom je elkaar als 2 rooienaren tegen.

    Jantina gaat nog naar de finsh Parijs-Dakar in Lima en nog zandsurfen, 't kan niet op!!!
    Rob een goede terugreis!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Hoppa. Peru dus.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 29740

Voorgaande reizen:

20 September 2011 - 11 Januari 2012

Peru - Stage

14 Februari 2008 - 01 Juli 2008

Australie - Backpacken

Landen bezocht: